Om djur, människor och mänskliga djur
DEN FINLANDSSVENSKA BARN- OCH UNGDOMSBOKUTGIVNINGEN 2020
Text: Sissel Ray
Ett samlande ord för den finlandssvenska barn- och ungdomsboksutgivningen år 2020 kunde vara djur. Djur dyker nämligen upp i överraskande många av de böcker som kom ut i år, ibland i huvudrollen och ibland i symbios med människorna i boken.
Djur i barnböcker kan användas för många olika syften. Man kan skriva om antropomorfa djur, djur med mänskliga egenskaper. Mänskliga djur kan användas för att väcka empati för djurriket, som i Linda Bondestams bok om den utrotningshotade axolotln, eller för att fantisera om hur djur skulle tackla mänskliga problem som i Christel Rönns bok om kaninen Jinko som vill odla morötter. Djur kan även få symbolisera stora känslor, som i Sanna Tahvanainens bilderbok där en imaginär svart hund ska hjälpa Leonard bli vän med sina känslor, eller som i Aki-Pekka Sinikoskis bilderbok där en hund fått hemska tankar i huvudet och behöver få tröst. I Fredrik Soncks bilderbok om Freja som tvingas ge upp sin napp blir en kråkunge symbolen för det lilla barnet hon lämnar bakom sig. Djur kan också bli en del av ens personlighet, som när jaget i Minna Lindebergs bilderbok längtar efter en hund så mycket att hon känner större samhörighet med hundarna långt borta än med människorna nära henne. Eller när ett djur blir en hobby som definierar ens liv, som i de hästböcker av Peppe Öhman och Wilma Möller som kommit ut 2020. Ett djur kan också vara en älskad mjukiskompanjon, som Sanna Sofia Vuori skickar ut på äventyr i sin bilderbok, eller bara något att låta sig förundras över som i Laura Ruohonens diktencykolpedi.
Kort och gott har vi ett bokår bakom oss som piper och morrar, flyger och far och lär sig en hel del på vägen. Och det gäller även de djur av arten människa som dyker upp här och där.
DIKTER OCH SAGOR
I boken Zoologipoesi (Förlaget 2020), skriven av Laura Ruohonen och illustrerad av Erika Kallasmaa, får vi bekanta oss med all världens fascinerande smådjur. Boken är översatt från finskan av barnboksförfattaren och diktaren Annika Sandelin och originalets titel är Otus opus (Otava 2020). Här blandas dikter med intressanta minifakta om besynnerliga små kryp och krabater. Varje djur har ett litet musikstycke komponerat specifikt för det, som tolkas av den klassiska gitarristen Petri Kumula. Musiken kan man lyssna på via en länk som följer med boken. Dikterna är skrivna och översatta med stor humor och finurlighet, och det märks att Sandelin själv har rimmat en hel del om kufiska djur och varelser. Zoologipoesi var nominerad till Finlandia Junior 2020.
Materialet är kanske inte nytt, men sagosamlingen Sagor i urval (Svenska litteratursällskapet i Finland/Appell 2020) av Zacharias Topelius är ändå värd att nämnas. Samlingen innehåller nitton av Topelius sagor, dikter och visor för barn, illustrerade av Ninni Kairisalo. Boken är ett kärt återseende av klassiska berättelser, här i ny kontext med Kairisalos fantasifyllda illustrationer.
BILDERBÖCKER
För de minsta läsarna har Sanna Sofia Vuori skrivit Grävling borta (Förlaget 2020), illustrerad av Cara Knuutinen. Jaget i boken ska ta sin alldeles egna grävling med till dagis, men på vägen tappar de bort varann. Grävlingen letar efter barnet genom Knuutinens regniga men mysiga storstadsmiljöer och stöter på allt möjligt spännande på vägen tillbaka till famnen. Med lagom mycket spänning och en text som i sin enkelhet lyckas fokusera på det viktigaste har Vuori skrivit en varm berättelse om det stora äventyret i att tappa bort sig lite grann men alltid hitta hem igen.
I Christel Rönns bok Jinko och det finurliga fröet (Förlaget 2020) får vi träffa en rad olika djur, som alla har en åsikt om kaninen Jinkos fröprojekt. Alla från kameleonten till musen vill tycka till om vad Jinkos frö behöver för att bli en morot, om det nu ens är möjligt. Rönns har skrivit och illustrerat en sympatisk berättelse om att vänta på något gott och göra sitt bästa för att lära sig av en knepig situation. De färggranna och uttrycksfulla illustrationerna för tankarna till en tecknad serie och det finns mycket att vila ögonen på i det detaljrika landskapet.
Fredrik Sonck debuterar med boken Freja och kråkungen (Förlaget 2020), illustrerad av Jenny Lucander. Freja älskar sin napp, men alla runt omkring henne verkar tycka att det är dags att ge upp den. När Frejas pappa en varm sommardag föreslår att hon kan ge den till en kråkunge känns det rätt i stunden, men beslutet är inte lätt att leva med. Sonck har skickligt fångat det svåra med att vilja vara stor men ändå känna sig liten. Frejas beslut känns i magen och skaver i huvudet på henne, men Sonck skildrar finkänsligt hur hon växer ifrån nappen. Lucanders bilder stöder den här förändringen genom att låta barnet veckla ut sig och ta mer plats i miljöerna. Berättelsen har en känslighet som förstärks av Lucanders finstämda färgpennelandskap som känns lika oändliga som sommaren själv.
Drömmen om en hund är det stora temat i Minna Lindebergs bok Tillsammans ska det vara vi två (Förlaget 2020), illustrerad av Malin Ahlsved. Men den handlar också om ett barn som känner att det inte passar in och egentligen inte vill göra det heller. Jaget i boken känner istället stor samhörighet med de utsatta gatuhundarna i Viborg och drömmer om den dagen när hen och de kan vara fria tillsammans. Lindebergs sparsmakade sätt att skriva gör texten till en kärnfull och träffande skildring av ett känsligt barn som vill få existera på sina egna villkor. Bildkonstnären Ahlsved använder en dämpad palett som understryker berättelsens djupa känsloläge.
I Min svarta hund (Schildts & Söderströms 2020), skriven av Sanna Tahvanainen och illustrerad av Jenny Lucander, får Leonard en låtsashund av sin terapeut. Hunden ska hjälpa honom med de stora känslorna som tar över ibland, men Leonard skulle hellre vilja ha ett annat djur, eller ens en riktig hund. Tahvanainen har skrivit en bok om att känna så starkt att känslorna tar över och att som barn leva med konsekvenserna. Trots att de stora känslorna kan kännas skrämmande finns det i berättelsen även hopp och förlåtelse som värmer. Lucanders illustrationer målar upp både ett jordnära hemmaliv och en vild savann som känns helt rätt. De varma färgerna och penndragen ger bilderna textur och gör att både Leonards yttre och inre värld känns levande och påtaglig.
Aki-Pekka Sinikoski debuterar med Under månen (Schildts & Söderströms 2020), illustrerad av Ilja Karsikas. I den här filosofiskt lagda berättelsen möter vi ett barn vars föräldrar jobbade på cirkus tills mamman en dag sköts upp till månen och aldrig kom ner igen. Jaget försvinner också en dag, ner i avloppet på badkaret, och dyker upp på en ö bebodd av sjömän vars båtar gått på grund och en hund som tvivlar på att den finns. Sinikoski låter här barnet vara den som tröstar när det kniper och kommer med visdomar om liv, existens och död. Det är en lite märklig historia som utspelar sig, och med hjälp av Karsikas mjuka och klara illustrationer blir slutresultatet närmast en magisk dröm. Boken utkom också på finska med titeln Kuun valossa (Kustantamo S&S 2020)
En utrotningshotad axolotl har huvudrollen i Linda Bondestams bok Mitt bottenliv (Förlaget/Berghs 2020). Det lilla groddjuret är den enda av sitt slag i en pöl bakom en lysande hamburgarskylt. Tillsammans med sina vänner tigersalamandrarna samlar de skatter och spionerar på de roliga lunsarna som bor ovan ytan. Men när vännerna flyttar ut och temperaturen stiger blir livet grumligt för en ensam axolotl. Bondestams bok tar upp klimatförändringen och lunsarna, eller människornas, inverkan på allt som lever omkring dem som de inte ens ser. Med stort hjärta målar hon upp en värld som förändrats för alltid, men som ändå har hopp om en ljusare framtid. De mjukt murriga illustrationerna visar en undervattensvärld man gärna flyr undan till, även när den sakta fylls av lunsarnas skatter. Mitt bottenliv var nominerad till Augustpriset 2020. Den utkom även på finska med titeln Elämäni pohjalla (Teos 2020), översatt av Maarit Halmesarka.
Bilderboken Hurjan hauska unikirja (Otava 2019) av Mauri Kunnas har översatts till svenska med titeln Otroligt rolig sovbok (Förlaget 2020) av Ulrika Enckell. I den får vi följa herr Hakkarainen och hans marsvin Micke på nattliga äventyr genom staden och lära oss mer om sömn. Med stor humor och underbart detaljrika illustrationer berättar Kunnas om varför sömn är så viktigt, vad som kan göra det svårt att sova, vad mardrömmar kan bestå av och så vidare. Mauri Kunnas är en av Finlands mest kända barnboksskapare och den roliga sovboken levererar som förväntat.
Irmelin Sandman Lilius har skrivit och illustrerat den sjunde boken om Rasse Rask, Rasse Rask och tofsugglorna (Litorale 2020). I den här berättelsen har Rasse Rasks mommo bjudit hem några vänner på besök, men ingen kan förstå varför hon bjudit den elaka Ada Beda, eller varför hon vill att Rasse ska följa henne hem mitt i natten. På vägen hem stöter de på ett par tofsugglor som visar sig ha något otalt med Ada Beda. Sandman Lilius blandar friskt olika illustrationstekniker i den här sympatiska historien med lokal anknytning i Hangö.
KAPITELBÖCKER
För de yngre läsarna utkom år 2020 ett par böcker med mera lättläst text. Ellen Strömberg har skrivit Maggan året runt (Schildts & Söderströms 2020), illustrerad av Elin Löf. I den här boken får vi följa Maggan, 7 år, i fyra korta berättelser, en för varje årstid. Under ett år hinner Maggan börja skolan, fira både jul och födelsedag och ha sitt första sommarlov. Tillsammans med mamma Josefina, morfar PG och bästisen Ebba får Maggan uppleva lagom spännande vardagsäventyr som görs mera levande med hjälp av en härlig kroppslighet som finns i texten. Det kittlar i Maggans mage och spritter i hennes ben och det är lätt för läsaren att knyta an till känslorna som beskrivs. Den lättlästa texten lämpar sig bra både för den som nyligen börjat läsa och för dem som gärna läser högt tillsammans. Boken är nominerad till Runeberg Junior 2021.
En annan bok för den som föredrar luftig text är Den stora seniorkampen (Schildts & Söderströms 2020), skriven av Malin Klingenberg med illustrationer av Joanna Vikström Eklöv. Det här är den sjätte och avslutande delen av bokserien om Pensionärsmakten som fick sin början med Patrik och Pensionärsmakten (Schildts & Söderströms 2013). Pensionärsmakten behöver nya medlemmar och det enda sättet att värva rätt folk är att ordna en seniorkamp. Mycket står på spel, inte minst eftersom Pensionärmakten också måste se sig om efter en ny ordförande. Självklart dyker också gamla fiender upp för att röra om i grytan. Klingenberg lyckas med humor och hjärta knyta ihop säcken på sin serie och ge läsarna både kära återseenden och ett avslut på historien.
Adventsboken, en bok med 24 kapitel att läsa i väntan på julen, har de senaste åren fått en uppsving på den svenska bokmarknaden. År 2020 fick också den finlandssvenska bokscenen en adventsbok i Nattexpressen (Schildts & Söderströms/Bonnier Carlsen 2020), skriven av Karin Erlandsson med illustrationer av Peter Bergting. I 24 kapitel får vi följa Danja i jakten på hennes mormor som försvinner spårlöst från sitt hem i ett gammalt stationshus lagom inför jul. Det visar sig att Danja måste hoppa på det magiska tåget Nattexpressen och bli en av många Spårare som letar igenom olika stationer efter sina nära och kära som försvunnit. Det är en spännande berättelse om att längta både bort och tillbaks som passar lika bra att läsa efter julen som innan. Bergting är känd för sina fantasyillustrationer samt ett eget mera skräckbetonat författarskap och hans bilder ger den här berättelsen en allvarligare och stundvis lite läskig ton. Boken är nominerad till Runeberg Junior 2021.
År 2020 fick den finlandssvenska hästboksgenren förstärkning från två olika håll. För de yngre läsarna utkom Vita lögner och höga hinder (Schildts & Söderströms 2020), den andra delen i serien om Maja & Frank skriven av Peppe Öhman med illustrationer av Louise Winblad. I uppföljaren går Maja på ridskola, men är fortfarande inte övertygad om att hästar är hennes grej. En ny vänskap gör tillvaron bättre, men kommer också med sina egna utmaningar. Öhman blandar ridskolesnack med vardagsdramatik i den här serien om en motvillig hästtjej. Boken är nominerad till Runeberg Junior 2021.
För den äldre hästläsarkretsen utkom årets enda renodlade ungdomsroman Allt att vinna (Schildts & Söderströms 2020) av debutanten Wilma Möller. Nora, 15 år, ska inleda sitt sommarlov med ett par veckor på galopptävling med sin häst Kasimira. Men redan innan derbyt startar blir det klart att någon inte vill att de ska tävla och är beredd att ta till extrema metoder för att slå ut konkurransen. Möller lyckas få med lika delar häst och spänning i sin debutroman, på ett sätt som inte avskräcker läsare som inte är så insatta i hästsport. Tävlingselementet känns nästan lika spännande som intrigen och berättelsen flyter på trots en del tekniska beskrivningar som hör genren till.
Den sista av de kapitelböcker jag vill nämna från bokåret 2020 balanserar inte bara på gränsen mellan kapitelbok och diktroman utan även på gränsen mellan barn- och vuxenbok. Kristina Sigunsdotter har inspirerad av Edith Södergrans liv, dikter och brev skrivit Landet som icke är (Förlaget 2020), illustrerad av Clara Dackenberg. Texten har en poetisk ton och väver tillsammans med Dackenbergs suggestiva illustrationer en drömsk berättelse om Edith på sanatoriet som följer efter lyckokatten genom spegeln. På andra sidan finns Landet som icke är, ett land där lyckan bor, men också en plats som hotas av ett mörker. Boken är en stämningsfull introduktion till Edith Södergrans liv och poetiska värld som har något att erbjuda både yngre och äldre läsare. Allra mest tror jag man får ut av boken i hög- eller samläsning, där man tillsammans kan fundera kring textens och bildernas budskap och symbolik. Landet som icke är är nominerad till Runeberg Junior 2021.
FAKTABÖCKER
Finländska upptäcksresande är temat för faktaboken Upptäckare och äventyrare (Schildts & Söderströms 2020) skriven av Carlos da Cruz och Janne Haikari och illustrerad av Carlos da Cruz. Boken är översatt från finskan av Jonna Brander och originalets titel är Suomalaiset tutkimusmatkailijat (Kustantamo S&S 2020). Här presenteras hur finländska upptäcksresande utforskat världen ända sedan 1700-talet. Läsaren får även veta vad de hittade och den inverkan deras fynd kom att ha på vår syn på världen idag. Da Cruz illustrationer skildrar de fascinerande expeditionerna på ett informativt och underhållande sätt, medan den relativt sparsmakade texten väcker intresse att läsa vidare på egen hand.
En av de faktaböcker för barn som utkom 2020 är inte en faktabok för vår värld. Den beskriver nämligen den fantasivärld som bokserien Legenden om ögonstenen av Karin Erlandsson utspelar sig i. Karin Erlandsson och Frans Erlandsson har skrivit Myter och fakta om pärlornas ursprung (Schildts & Söderströms 2020), illustrerad av Ludwig Sandbacka. Hildegard Ludus, rektor i norra regionens skola, har tagit sig an den stora uppgiften att förutom pärlornas ursprung kartlägga flora, fauna, ordspråk, sagor och mycket mer i Drottningrikets fyra regioner. Här får Legenden om ögonstenens hängivna läsare svar på alla frågor de kan tänkas ha om livet i västra, södra, östra och norra regionen. En ”faktabok” som uppföljare på en fantasyserie är ett bra sätt för en författare att spinna vidare på historien utan att faktiskt fortsätta den. Och en karamell att suga på för de läsare som inte riktigt var klara med Drottningriket.