[arvio] Kuusela, Rintakorpi, Rusanen & Torkki: Musta tuntuu punaiselta! Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä

MustaTuntuuPunaiselta_etukansi

Kuusela, Mirva; Rintakorpi, Kati; Rusanen Sinikka & Torkki, Kaisa
Musta tuntuu punaiselta! Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä
Lasten keskus 2014
ISBN 978-952-288-084-0

Musta tuntuu punaiselta! Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä on tervetullut kirjauutuus varhaiskasvattajille, opettajille, alan opiskelijoille, lasten vanhemmille sekä muille lasten kuvallisesta toiminnasta kiinnostuneille. Teos on otettu ilolla vastaan, sillä yhtä kattavaa pienten lasten taidekasvatusta käsittelevää kirjaa ei ole julkaistu moniin vuosiin. Kirja tarjoaa monipuolisen ja ajanmukaisen teoriapohjan lasten kuvataidekasvatukseen sekä antaa runsaasti eväitä laadukkaan kuvataidetoiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin varhaiskasvatuksessa. Sujuva teksti, ansiokas ja runsas kuvamateriaali, kiinnostavat projektiesittelyt sekä kaunis taitto tekevät kirjasta innostavan ja inspiroivan kokonaisuuden, johon on helppo tarttua.

Kirjan alkuosassa luodaan pohjaa lasten kuvataiteellisen toiminnan luonteen ymmärtämiselle, merkityksellisyydelle sekä toiminnan taustalla oleville arvoille ja perusteluille. Lisäksi siinä taustoitetaan kuvataidetoiminnan tavoitteita ja sisältöjä. Tekstissä pohditaan taiteen kokemisen ja tekemisen merkitystä lapsen elämässä, kasvattajan roolia ja oppimisympäristön merkitystä. Kirjassa painotetaan lasten itsensä tuottaman kulttuurin arvoa. On tärkeää, että lapselle tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa omaa kulttuuria taiteen eri muodoissa, eikä ainoastaan ottaa vastaan aikuisen lapselle suuntamaa kulttuuria.

Lapsen kuvallinen kehitys ja siihen liittyvät eri vaiheet esitellään havainnollisesti kuvien ja esimerkkipiirrosten kautta. Kuvallista kehitystä peilataan myös eri tutkijoiden näkemyksiin ja tutkimuksiin aiheesta.

Kirjasta kaksi kolmasosaa on omistettu kuvataiteellisen toiminnan suunnittelulle, toteutukselle ja arvioinnille. Kirjassa annetaan kasvattajalle tukea ja vihjeitä hedelmällisen vuorovaikutuksen ylläpitämiseen, pedagogiseen dokumentointiin ja oppimisympäristöjen järjestelyyn. Siinä suunnataan kasvattajan huomio erityisesti projekti- ja teematyöskentelyn ja integraation tuomiin mahdollisuuksiin.

Kuvataiteen perusmenetelmät ja tekniikat, välineet ja materiaalit on innostavasti esitelty havainnollistavien kuva- ja projektiesimerkkien avulla ja lasten ikätaso huomioiden. Menetelmistä esitellään mm. maalaus, piirustus, grafiikan menetelmät, kolmiulotteinen työskentely materiaaleineen ja erilaiset sekatekniikat. Myös ympäristö- ja arkkitehtuurikasvatus, muotoilukasvatus, kuvataiteeseen tutustuminen, mediakasvatus ja niihin liittyvät työskentelyideat esitellään monipuolisesti.

Kirja saa lukijansa pohtimaan lasten taidekasvatuksen merkitystä sekä tarttumaan taidekasvatuksen mahdollisuuksiin. Se vahvistaa kasvattajan asennetta ja identiteettiä pienten lasten taidetoiminnan ohjaajana. Lisäksi se tarjoaa menetelmiä ja ideoita projektikeskeiseen työskentelyyn, joka on toimijalähtöistä ja lapsen hyvinvointia kokonaisvaltaisesti edistävää. Kirjan projektiesittelyt ja kuvat lasten toiminnasta esimerkkiteksteineen korostavat kuvataiteellisen toiminnan lapsilähtöisyyttä, kokonaisvaltaisuutta, kokemuksellisuutta, elämyksellisyyttä sekä tutkivaa ja kokeilevaa otetta.

Leena Pentikäinen

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s