Kulttuurikasvatussuunnitelmat värittävät opetus- ja kulttuuritoimijoiden yhteistyötä

Elina Järvelä

Lähikulttuuria, tasa-arvoisuutta, yhteistyötä ja monipuolisuutta – löytyykö teidän kuntanne kulttuurikasvatuksesta näitä? Avuksi kannattaa laatia kuntaan oma kulttuurikasvatussuunnitelma, joka tekee kulttuurikasvatuksesta systemaattista ja suunnitelmallista.

Kulttuurikasvatussuunnitelma on kunnan tai alueen suunnitelma ja sopimus siitä, miten kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatusta tarjotaan systemaattisesti vuosiluokalta toiselle osana kunnan perusopetusta. Usein kulttuurikasvatussuunnitelma etenee siten, että kullakin vuosiluokalla tutustutaan yhteen tai kahteen taiteenlajiin. Tähän taiteenlajiin on sidottu vierailu kulttuuri- tai taidelaitokseen, kuten vaikkapa paikalliseen museoon, konserttiin tai kirjastoon, sekä ammattilaisen ohjaama työpaja tai vaikka syventävä ennakkotehtävä.

034-1024x768
Kulttuurikasvatussuunnitelmaan kannattaa sisällyttää monipuolisesti taidetta ja kulttuuria. Kuva: Jutta Setälä

Kulttuurikasvatussuunnitelma takaa oppilaille tasa-arvoisen mahdollisuuden osallistua ja tutustua taiteeseen ja kulttuuriin sekä kehittää taitoja ymmärtää, arvioida ja käyttää kulttuuria sekä kykyä lukea median ja ympäröivän maailman välittämiä viestejä. Kulttuurikasvatussuunnitelma tehdään aina paikallisesti, jolloin alueen oma kulttuuriperintö ja lähihistoria tulevat tutuiksi.

Kulttuurikasvatussuunnitelma takaa, ettei kulttuurikasvatus jää yksittäisen opettajan harteille. Oppilaat ovat samanarvoisessa asemassa riippumatta siitä, mistä heidän oma opettajansa on kiinnostunut. Kuljetukset ja pääsyliput ostetaan ja järjestetään kaikille oppilaille, jolloin yksittäisessä koulussa ei tarvitse valita esimerkiksi tukiopetuksen ja teatteriretken välillä. Kulttuurikasvatussuunnitelma on myös keino toteuttaa opetussuunnitelmaa uudenlaisella tavalla.

Yhteistyö aktivoi paikallista kulttuuria ja taidetta

Kulttuurikasvatussuunnitelma on kunnalle, kouluille ja taidelaitoksille moninkertainen mahdollisuus. Se laaditaan ja sitä toteutetaan opetus- ja kulttuuritoimijoiden yhteistyönä – myös esimerkiksi kirjastot ovat usein aktiivisesti mukana.

Kulttuuri- ja taidelaitokset ja taiteilijat sitoutuvat kulttuurikasvatukseen, kun suunnitelma syventää heidän ja koulujen suhdetta. Kulttuurikasvatussuunnitelma nostaa myös kulttuurivierailujen merkitystä osana koulujen toimintaa. Kulttuurikasvatussuunnitelma onkin erinomainen tapa rakentaa ja tehdä yhteistyötä koulun ja kulttuuri- ja taidelaitoksen välillä. Lapsiyleisön ja kouluyhteistyön myötä uudenlaisen ohjelmiston ja toiminnan suunnittelu eri kohderyhmille on yhä helpompaa.

Kirjastovierailut ja niiden myötä sanataide on poikkeuksetta sidottu lähes kaikkien kuntien kulttuurikasvatussuunnitelmiin, koska kirjasto löytyy melkein joka kunnasta. Kirjallisuus on monipuolinen kohde syventyä ja tarkastella eri ilmiöitä ja siksi vierailut tukevatkin myös monen oppiaineen oppimistavoitteita. Kulttuurikasvatussuunnitelma tuo vierailuihin sellaisia ulottuvuuksia, joita vain toiminnan jatkuvuus voi tuoda.

Kulttuurikasvatussuunnitelman avulla lapselle luodaan suhde oman alueen tai kunnan kulttuurikohteisiin ja se saa heidät kiinnostumaan entisestään niiden tarjonnasta. Sen avulla myös kulttuuriympäristö tulee tutuksi. Kunta jossa on kulttuurikasvatussuunnitelma, edistää merkittävällä tavalla lasten ja nuorten hyvinvointia. Panostus vaikuttaa kunnan imagoon myönteisesti sekä tietysti tuottaa iloa ja tyytyväisyyttä kuntalaisille, sillä oppilaiden lisäksi lasten hyvinvointiin panostamisesta ilahtuvat myös perheet.

Tukea kulttuurikasvatussuunnitelmien laadintaan

Vuosina 2015-2016 toteutettu Kulttuurivoltti-hanke on tukenut kuntia kulttuurikasvatussuunnitelmien laatimisessa kehittämällä vuonna 2015 kulttuurikasvatussuunnitelma.fi-verkkopalvelun ja järjestämällä vuonna 2016 valtakunnallisen työpajakiertueen. Työpajakiertue kiersi yhteensä 19 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

wp_20160204_13_58_09_pro
Kulttuurivoltti-hankkeen Kulttuuria kouluun! -työpaja Kemissä. Kuva: Jutta Setälä

Hankkeen tavoitteena on lisätä kulttuurikasvatussuunnitelmien määrää Suomessa. Kulttuurivoltin päätoteuttajat ovat Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ja Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto ja pääyhteistyökumppaneita Opetushallitus, Kuntaliitto ja Taiteen edistämiskeskus.

Kirjoittaja toimii Kulttuurivoltti-hankkeen koordinaattorina ja työskentelee Suomen lastenkulttuurikeskusten liitossa.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s