Aparaattisaari opettaa eskareille medialukutaitoa

Mari Luolamaa

Lapset kasvavat jo pienestä taaperosta alkaen monimediaiseen maailmaan. He katsovat lastenohjelmia erilaisilla laitteilla, selaavat kirjoja ja lehtiä, pelaavat tabletilla ja älypuhelimilla. Heidän vanhempansa elävät luultavasti symbioosissa median kanssa, ja lapset ovat osa heidän mediaansa. Lapsen kuvia jaetaan sosiaalisessa mediassa, lapset lähettävät ehkä itse kuvaviestejä tai lapsen kanssa pelataan yhdessä vaikkapa Pokemon Go:ta. Mainokset ympäröivät lapsia ja osa niistä on suoraan suunnattu alle kouluikäisille.

Miksi mediakasvatustuokioita järjestetään kirjastossa?

Medialukutaiton opettelu on tarpeen jo alle kouluikäisille lapsille. Medialukutaito määritellään yleisesti kyvyksi lukea ja ymmärtää mediaa, sekä nähdä sen tuottamia merkityksiä. Lisäksi medialukutaitoon kuuluu vastaanotetun informaation suodattaminen. Medialukutaitoon kuuluu myös taito käyttää asianmukaisia laitteita.

Esiopetuksen opetussuunnitelmassa (2016) on otettu huomioon medialukutaidon ja tieto- ja viestintätaitojen tärkeys. Kun kirjastossa lähdettiin etsimään yhteistyökanavia varhaiskasvatuksen kanssa, medialukutaito nousi vahvasti esiin. Kirjaston rooli monenlaisen tiedon jakajana ja varhaiskasvatuksen yhteistyökumppanina kannusti Aparaattisaari-hankkeen aloittamiseen. Niinpä muutama vuosi sitten ryhmä Helsingin kaupunginkirjaston lasten kanssa työskenteleviä kirjastoammattilaisia tuottivat yhdessä varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa Aparaattisaari-mediakasvatuspelin. Peli on toteutettu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Pelin käsikirjoitusryhmässä oli mukana mm. suomi toisena kielenä opettaja, joten kielelliseen selkeyteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Teknisesti pelin toteutti pelifirma nimeltä Aniway.

aparaattisaarilogo
Kuvat: http://www.aparaattisaari.fi

Aparaattisaari on tarinallinen oppimisympäristö. Se koostuu tietokoneella, tabletilla tai puhelimella pelattavasta Aparaattisaari-pelistä ja tarinallisista toimintatuokioista. Tarkoituksena on, että eskarit tulevat kerran kirjastoon pelaamaan peliä ja voivat sen jälkeen päiväkodissa toteuttaa toiminnallisia mediatuokioita. Pelissä esiintyvät saaren eläinasukkaat tulevat tutuksi peliä pelatessa ja samat eläimet seikkailevat myös toiminnallisissa tuokioissa. Toiminnallisten tuokioiden alussa on jonkun pelin eläinhahmon tarina ja siihen liittyviä tehtäviä, joita varten ei tarvita sähköisiä laitteita. Tuokiot toteutetaan esimerkiksi leikkimällä, näyttelemällä ja keskustelemalla.

messi-kammen
Karhu Mesikämmen tykkää pelata.

Sähköisillä laitteilla pelattavassa Aparaattisaari-pelissä selvitetään salaperäisen myllyn saapumista saarelle. Saaren fiksuin tyyppi Pöllö Tietojyvänen on lentänyt laskeutuneen myllyn ohi ja lukenut ovesta kyltin ”Keksi ja kummitus”. Myllyn ikkunasta on myös lennähtänyt kirje, mutta se on repeytynyt, ja palaset pitää kerätä jotta saadaan selville mitä asiaa jännittävällä kummituksella on.

aparaattisaari-kartta
Aparaattisaarelle on yön aikana lentänyt outo mylly.

Eskareiden avustuksella saaren eläimet kokoavat myllyn ikkunasta lennähtäneen kirjeen paloja. Peli etenee pelaamalla kahdeksaa alipeliä. Kun alipeli on suoritettu, repeytyneeseen paperiin saadaan uusi pala. Eskarit pohtivat alipeleissä esimerkiksi vanhoja viestintälaitteita, keskustelevat ovatko mainokset aina totta, yhdistelevät teknisten laitteiden pareja ja miettivät pelaamista ja siihen käytettävää aikaa. Lisäksi pelissä pähkäillään leffojen ja pelien ikärajoja, miksi ne on keksitty ja mitä hyötyä eskareille ikärajoista on. Yhdessä alipelissä otetaan kuvia kissasta ja mietitään, saako toisista otettuja kuvia jakaa eteenpäin.

Jännitystä Aparaattisaareen luo toisinaan pelissä vilahteleva pelottava hahmo. Kuka hän on? Ja millä asioilla hän liikkuu saarella?

Kokemuksia kirjaston mediatuokioista

Aparaattisaari pelituokioita on tarjottu eskareille osassa Helsingin kirjastoja reilun vuoden ajan. Kirjastosta kutsutaan alueen eskarit pelituokioon. Helsingin kaupunginkirjastolla on käytössä kiertäviä Ipad-settejä, joita voi käyttää pelin vetämisessä. Tarkoitus on, että lapset pääsevät itse pelaamaan peliä joillakin laitteilla.

tieto-jyvanen
Pöllö Tietojyvänen, saaren fiksuin tyyppi

Pelin vastaanotto on ollut erittäin positiivista. Lapset jaksavat keskittyä tuokioon, kun pääsevät itse pelaamaan. Pelissä on sopivasti tarinallisuutta, joka pitää eskarit otteessaan. Peli herättää ajatuksia ja pelin voi keskeyttää keskustelua varten milloin vain tarve vaatii.

Eskariopettajat ovat arvostaneet mediatuokiota kirjastossa. Sen jälkeen on luontevaa jatkaa keskustelua ja pohdintaa mediasta päiväkodissa. Samalla lähikirjasto tulee tutuksi ja yhteistyötä on helppo jatkaa.

Aparaattisaari-peli ohjeineen ja oheistuokioineen on vapaasti kaikkien saatavilla. Peliä voi pelata tietokoneella, tableteilla tai puhelimilla.

HTML-tekniikalla tuotettu peli on pelattavissa suomen, ruotsin ja englannin kielellä.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s